Vera Kelgart

Vera Kelgart
Foto: Dan-Tuyet Tham, 2021

torsdag den 17. september 2015

Ydre og indre tøj

Siden efteråret 2014 har jeg arbejdet med en ny type digte jeg kalder "clothes imagery". Der er selvfølgelig masser af tøj i mine tidligere digte, men de nye tager direkte udgangspunkt i tøj. Det kan være fysisk tøj, mit eget eller andres. Tøj set i en butik, i en bog eller på nettet.
Fx er digtet "Brave heart" inspireret af et foto af en top, designet af strikkunstneren Iben Høj.
Og den svenske designer Gudrun Sjöden har inspireret flere digte med sit farverige, globale stilmix.

Men poesitøjet kan også være fantasitøj, eller hybrider mellem fantasi og virkelighed. Uanset hvad, udtrykker tøjet en identitet eller særlig energi.
De nye digte virker måske ikke umiddelbart anderledes end de tidligere. Men med tiden håber jeg at kunne visualisere dybere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Blog-arkiv